Saturday 2 July 2011

KAU MASUK NERAKA!! (Wajib Baca)

Jangan terpedaya dengan tajuk entry...kali ini saya akan menceritakan kenapa orang senang menghakimi orang lain...Ketahui bahawa dunia ini bukan semua orang baik dan semua orang yang jahat..

JADI APA GUNA YIN dan YANG NI?

Yin dan Yang ni adalah SEIMBANG...Pernah dengar hadith Rasulullah "Belajar lah sampai ke negara Cina" 

BIAR SAYA UNGKAIKAN...

Untuk Individu
Nampak kawasan HITAM? kenapa ada PUTIH disitu? ini kerana setiap manusia yang jahat..sebenarnya ada kebaikan nya yang kita tidak nampak..

Begitu juga warna PUTIH..individu manusia itu tidaklah sesempurna yang disangka..adalah keburukan yang kita tidak nampak..

Untuk Berkumpulan
Kawasan HITAM itu bermakna kumpulan yang jahat...Tetapi mengapa ada PUTIH? ini kerana sebenarnya dalam kumpulan jahat itu..Bukannya kesemua mereka jahat..Ada yang baik tetapi kita sahaja menilai terlalu awal mengenai mereka..

Sama juga dengan warna PUTIH..Itu yang ada tompok HITAM disitu..Ini kerana bukan semua golongan kumpulan baik-baik ini semuanya baik..Ada yang tidak baik..Cuma kita sahaja tidak nampak..

Kenapa Yin dan Yang berbentuk Sfera?(maksud saya bulat yang berkeseluruhan) ini kerana sfera ini mempunyai nilai elemen yang tinggi..ambil contoh kubah masjid..cuma kubah masjid adalah semi-sfera..

PS - Janganlah kita judge orang terlalu cepat..dan janganlah kita judge orang secara berkumpulan..dalam kumpulan itu ada yang baik..judge lah individually dalam kumpulan itu..

4 comments:

  1. sbb tu pentingnya ingat mengingati & tegur menegur sebab kita tidak sempurna. Tp konsep tegur tu biarlah ikhlas menegur & berhemah

    ReplyDelete
  2. tulah, kita mana boleh menilai org dr luaran, hanya Tuhan sajayang mampu menilai kita

    ReplyDelete
  3. "don't jugde the book by its cover":)

    ReplyDelete