Wednesday 29 June 2011

Akhirnya Aku Tahu Kenapa

Setelah aku postkan artikel yang memerlukan pemikiran...harini aku postkan pengalaman aku pulak..cerita yang lebih ringan sedikit..


Aku kadang-kadang pergi jogging atau berjalan-jalan dekat Taman..Dekat Taman Tasik Perdana, Tasik Titiwangsa, atau tempat lain-lain...Selalunya aku akan nampak Auntie2 dan Uncle2 cina bersenam...Jarang-jarang la nampak orang kita yang berumur pergi jogging..Selalunya nampak pun mereka tengah buat barbique bersama-sama keluarga atau kawan mereka...Maklumla nama pun "Taman Rekreasi" jadi tiada percanggahan dengan aktiviti sukanla disitu kan..

TETAPI saya ingin sangat tahu mengapa Auntie2 dan Uncle2 ni nak sangat "STAY FIT" sepanjang umur mereka...Jadi saya beranikan diri interview mereka di Taman Tasik Perdana..

Zuha : Uncle arr...kenapa u suka stay fit?? umur u pun sudah tua...duduk rumah sajala..

Uncle : Aiya! u arr...betul tala masa depan punya ooo...

Zuha : Aik!! apa pasai u cakap itu macam sama saya?

Uncle : U tamau tengok u punya cucu kahwin ka?? u tamau tengok family u happy sampai bila2 ka?

Zuha : Ooo..Itu pasal la uncle stay fit! uncle mau tengok cucu n family membesarla?

Uncle : Yala..Saya manyak sayang saya punya cucu n my family...kalau boleh saya mau tengok cucu saya punya anak tau! sebab itu i have to stay fit n healthy...Talam dunia ini tiada yang lebih berharga dari kebahagian bersama keluarga dan anak-anak...Saya pun tamau cucu saya menangis tengok saya mati maa!!


Begitulah perbualan kami...memang betul pun apa uncle tu cakap..kebanyakan kita menghabiskan duit pencen dengan duduk rumah...Makan Asam Pedas...Kene penyakit darah tinggi...dan macam-macam...tapi jarang kita fikir bahawa keluarga kita hendak tengok kita hidup lama...


P.S - Saya menasihati diri saya dan para pembaca.."Sayangilah Diri Sendiri Sebelum Menyayangi Orang Lain" Kalau diri sendiri pun perit...apatah lagi menyakitkan hati orang lain melihat kita derita betul tak?

4 comments:

  1. mmg jarang tgk org melayu yg dah tua pi jogging kat taman..maybe kita ni pon bakal next generation ;-p

    ReplyDelete
  2. Hahah biasa la tu!! kita pun kene la berubah kan :)

    ReplyDelete
  3. ayah saya tak payah gi senam kat tmn2 ni, ddk kg tiap2 hari gi kebun..dpt gak hasil...

    ReplyDelete
  4. waah!! bagus2!! itu la bagus!!

    ReplyDelete